نقش قبایل قزلباش بر اوضاع سیاسی نظامی عصر شاه طهماسب اول

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
  • نویسنده حسین نژاد قنبر
  • استاد راهنما مهری ادریسی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

قزلباشان بیشتر از ترکمانانی بودند که در اوایل حکومت صفویه از آناطولی و آسیای صغیر به ایران آمدندو در حمایت از تأسیس قدرت صفویه نقش اساسی ایفا کردند . در این پژوهش سعی شده چند مسأله از جمله نقش قبایل قزلباش در تحکیم و تثبیت قدرت سیاسی شاه طهماسب و همچنین نقش رقابت قبیلگی قزلباشها در نوسان قدرت نظامی و سیاسی و نهایتاً سیاسیت شاه طهماسب در مقابل قزلباشها در این عصر بررسی شود . با توجه به این امر نگارنده با استفاده از منابع متعدد سعی در تجزیه و تحلیل مسائل فوق داشته است که بطور خلاصه این مطالعات نشان می دهد که قزلباشها در طول دوران حکومت صفویه تا قبل از شاه عباس اول دارای قدرت نظامی بسیاری بودند .در واقع امور نظامی صفویه در دست این قبایل بود . بخصوص بعد از جنگ چالدران و شکست شاه اسماعیل اول از عثمانی ، روند قدرت طلبی قزلباشان برای بدست آوردن امور نظامی ، سیاسی حادتر شد بطوریکه در هنگام جلوس شاه طهماسب اول صفوی که بیشتر از ده سال نداشت قزلباشان به مدت ده سال تمام یعنی از سال 930تا 940 هـ .ق در موضع عناد و رقابت برای بدست آوردن بیشترین نفوذ در مناصب مهم نظامی سیاسی بودند . در عین حال رقابتهای قبیلگی قزلباشات که مانع از ائتلاف و اتحاد بین همه قبایل بود ، موجب نجات قدرت شاه و دربار شد ؛ چرا که تعصب و رقابت قبیلگی قزلباشان می شد . اما واقیت این است شاه طهماسب که به عنوان مرشد کامل در نظر اکثر قزلباشان احترام خاصی داشت توانست در سال 940 هـ .ق به مدت 42 سال تعادل نسبتاً رضایت بخشی بین قزلباشان و سایر عناصر حکومتی برقرار سازد اما در طول این 42 سال تضاد قدرت طلبی قزلباشان به خوبی مشهود بوده است . همین تضاد قدرت طلبی قزلباشان و رقابت قبیلگی باعث شد بعد از گذشت 42 سال به هنگام بیماری شاه طهماسب بخصوص در سال 984 هـ .ق به هنگام مرگ شاه طهماسب ، مجدداً دو دستگی ها و اختلافات قزلباشها بر سر جلوس شاه بعدی شروع شد . این مسئله نشان داد که شاه طهماسب ظاهراً نتوانسته بود راه حلی دائمی برای قدت طلبی قزلباها در جهت ادغام آنه در بطن ساختار صفویه پیدا کند و این مشکل تا زمان شاه عباس اول ادامه داشت .

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مؤلفه‌های فرهنگی ـ مذهبی مؤثر بر پیدایی و تداوم حیات سیاسی شاه اسماعیل اول و شاه طهماسب اول صفوی

اسماعیل صفوی که به مقام مرشد کامل در طریقت صوفیانه صفوی نائل آمده بود، با تکیه بر مریدان قزلباش خود توانست پس از جنگ و نبردهای بسیار، سلطنت مقتدر و درازآهنگی را در سرزمین ایران پایه‌گذاری کند و رسمیت مذهب تشیع را در سراسر کشور اعلام نماید. قزلباشان یا همان نیروهای نظامی شاه اسماعیل اول که عمدتاً خاستگاهی قبیله‌ای داشتند، به‌شدت به سازمان و تشکیلات صوفیانه پایبند بودند. این نیروها، تشیع غالیانه‌ا...

متن کامل

بررسی اوضاع سیاسی ریشهر از ظهور صفویه تا پایان دوره طهماسب اول

پیشینه تاریخی بندر ریشهر در شبه جزیره‌ بوشهر به چندین هزار سال قبل از میلاد منتهی می شود. در زمان پادشاهی عیلام، این منطقه لیان نام داشته و به لحاظ اقتصادی و سیاسی، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. در دوره ساسانیان لیان تغییر نام پیدا کرده و ریشهر نام گرفت. در این دوره ریشهر به اوج رونق و شکوفایی در زمینه های سیاسی، نظامی و اقتصادی رسید. با ورود اسلام به ایران، ریشهر نیز به مانند مناطق دیگر ...

متن کامل

بررسی اوضاع سیاسی ریشهر از ظهور صفویه تا پایان دوره طهماسب اول

پیشینه تاریخی بندر ریشهر در شبه جزیره بوشهر به چندین هزار سال قبل از میلاد منتهی می شود. در زمان پادشاهی عیلام، این منطقه لیان نام داشته و به لحاظ اقتصادی و سیاسی، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. در دوره ساسانیان لیان تغییر نام پیدا کرده و ریشهر نام گرفت. در این دوره ریشهر به اوج رونق و شکوفایی در زمینه های سیاسی، نظامی و اقتصادی رسید. با ورود اسلام به ایران، ریشهر نیز به مانند مناطق دیگر ت...

متن کامل

تحلیل گفتمان مهدویت در عصر شاه اسماعیل و شاه طهماسب صفوی (907 - 986 ق)

از قرن نهم، فضای استعاری و آرمانی مناسبی برای باز تولید گفتمان مهدویت به عنوان رکن اصلی تشیع فراهم شد. این گفتمان از طریق خرده‌گفتمان‌های گوناگون، موفق شد حاکمیت مستقر گفتمان تسنن را به حاشیه راند و با هِژمونیک شدن و سلطه حکومت صفویه در قالب مهدویت غالیانه با دال مرکزی سلطنت و با دال‌ها و نشان‌‌های مختلف تشکیل شود. هم‌زمان با شکل‌گیری این گفتمان، فقهای شیعه، گفتمان مهدویت امامیه را با دال مرکزی ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023